سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقش ارتباطات سازمانی وگردش اطلاعات برای مدیران 2

الگوهای ارتباطی

همه می دانیم که هر زمان که صحبت می کنیم ، تمام وجودمان نیز سخن می گوید . این امر غیر ارادی می باشد و به توجه و عدم توجه ما مربوط نمی گردد . بدن ها نیز با احساسی که از ارزش های حاکم بر جامعه سرچشمه می گیرند خود را سازگار با انتقال پیام می سازند . در هر اجتماعی که ارتباط به سطح حقیقی یا مستقیم معنای کلام به کار رفته متمایل نباشد ، این امکان وجود دارد که در جهت خلاف اعتماد هدایت شوند . در ارتباطات گروه های آشفته ، معمولا" پیام ها دو سطحی منتقل می شوند . در نتیجه شنونده با دو پیام مغایر مواجه می شود که حاصل آن ابهام ، سردرگمی و آسیب زدن به روابط شفاف و اطمینان بخش است . مثلا" پنجاه درصد مردم به هر آنچه فکر می کنند یا احساس می کنند جواب شان «بلی» است . پس به این دسته سازشگر می گویند . سی درصد ، نیز بی توجه به آنچه فکر یا احساس می کنند «نه» می گویند به این دسته سرزنشگر گفته می شود . پانزده درصد نه «بلی» می گویند و نه ، «نه» و هیچ احساسی از خود نشان نمی دهند نام این گروه حسابگر است . نیم درصد ، چنان رفتار می کنند که انگار اصلا" «بلی» یا «نه» یا احساسی ندارند ، به این گروه گیج می گویند . از چهارونیم درصد باقی مانده فقط یک درصد مردم پاسخ شان واقعی است . بنابراین چنین به نظر می رسد که انسان ها ، مردمی حیله گرند که خود واقعی را پنهان کرده و به بازی با یکدیگر می پردازند .

این الگوهای کلی پاسخگویی ، غالبا" برای رفع تهدیدها به کار می رود . در تمام حالات هر فرد ، خطر را احساس می کند و در مورد آن واکنش نشان می دهد ، اما چون مایل نیست که ضعف خود را آشکار کند ، می کوشد آن را به یکی از صورت های فوق به نمایش بگذارد و خود را پشت آن مخفی و پنهان سازد .

( 1 ) سازشگر فرد سازشگر همواره سخنانش در جهت جلب توجه دیگران است و سعی دارد از هر موضوعی که موجب ناخوشایندی دیگران شود ، بپرهیزد و چنانچه احساس کند کسی از او مکدر شده است معذرت خواهی کند و هرگز مخالفتی نشان ندهد . خود را بی ارزش و مسئول تمام اشتباهاتی که اتفاق افتاده است ، می داند . او با هر انتقاد از خود ، موافق است . وی در فکر این نیست که چیزی برای خود بخواهد و همواره به هر نقاضایی جواب «بلی» می دهد .

واژه های کاربردی: در هر حال موافقم ، «آنچه شما بخواهید درست است . من اینجا هستم تا شما را خوشحال کنم .»

حالت بدن :حالت رقتآمیز به خود می گیرد ، «من بیچاره ام»

حالت روانی و درونی : «من احساس هیچ بودن می کنم ، اگر او نباشد در حکم مرده هستم . من بی ارزشم .»

 

( 2 ) سرزنشگر سرزنشگر فردی ایرادگیر ، خودکامه و ارباب است و دیگران را خوار و پست می شمارد . سرزنشگر بیشتر علاقه مند است تا سلطه خود را بر دیگران تحمیل کند و به دنبال کشف حقیقت برنمی آید . در صورتی احساس ارزش می کند که دیگران از وی اطاعت کنند .

 

واژه های کاربردی: در هر حال مخالف ، «هیچ وقت کاری را درست انجام نمی دهی .»

حالت بدن : وضع بدن ملامت کننده ای دارد ، «من در اینجا ارباب هستم .»

حالت روانی و درونی : «من تنها و ناموفق هستم .»

 

( 3 ) حسابگر فردی است بسیار مرتب و منطقی . فردی است آرام ، خونسرد و آسوده خاطر این افراد دارای یک هدف و کمال مطلوب هستند . «از کلمات صحیح استفاده کن ، احساسی از خود نشان مده و واکنش نداشته باش .»

 

واژه های کاربردی: بیش از حد منطقی «اگر به کسی با دقت نگاه کند ، متوجه معایبش می شود .»

حالت بدن : آرام ، خونسرد و آسوده خاطر است .

حالت روانی و درونی : «احساس می کنم آسیب پذیرم .»

 

( 4 ) گیج فکر آدم گیج در هیچ جا متمرکز نیست . هرگز جوابی بجا نمی دهد . هر عملی که از او سر می زند ، بی ربط است . سوالات دیگران را نادیده و نشنیده می گیرد و به مطالب خود می پردازد .

 

 

واژه های کاربردی: کلمات نامربوط و بی معنی

حالت بدن : حالت کج و معوج

حالت روانی و درونی : «هیچ کس توجهی به من ندارد . هیچ جا ، جای من نیست .»

 

 

ادامه دارد ...